23 Ağustos 2017 Çarşamba

HEİDİ'NİN AYAKLARI NEDEN ÇIPLAK?

Heidi, tüm dünyada sevilen bir çocuk kitabı. TRT'de de uzun yıllar çizgi dizisi yayınlandı ve hala yayınlanmakta. Peki hiç dikkat ettiniz mi, Heidi'nin ayakları neden hep çıplak? 

Verdingkinder… Bu kelimeyi, “Sözleşmeli Çocuk” diye çevirsek de Türkçeye, kapsadığı karanlık ve acı öyküyü bilmeden anlamını açıklayamayız. Bu yazıda onlardan “çıplak ayaklı çocuklar” olarak söz edeceğiz. Karlı dağlarla çevrili yemyeşil çimenlerin üzerinde, sardunyalarla süslü ahşap çiftlik evlerini gösteren kartpostal resimlerinden tanırız İsviçre’yi.

Alp’ler, peynir ve çikolatadan sonra İsviçre’nin simgelerinden biri sayılan Heidi’yi hatırlayın. Kırmızı yanaklı, basit elbiseli, hiç yorulmadan herkesin yardımına koşan bu kız çocuğu, hep çıplak ayaklarıyla geçer öykülerin içinden. Onun büyükbabası olarak izlediğimiz yaşlı çiftçiyle arkadaşı Peter’in ayakkabıları varken Heidi, keskin taşların üzerinde ve soğuk havalarda bile hep çıplak ayak koşar keçilerin peşinden.


Yaratıcısı Johanna Spyri, 53 yaşında yazdığı Heidi aracılığıyla, çıplak ayaklı çocuklar gerçeğinin üzerindeki toplumsal sır örtüsünün bir ucunu kaldırmıştır. Küçük kahramanı aracılığıyla, doğaya, insanlara, hayata Alpler’in öksüz kızının gözüyle bakarken, bütün Verdingkinder’lerin çocuk dünyalarına ve duygularına dikkat çekmeye çalışmıştır. Heidi, İsviçre’nin toplumsal tarihinde hatırlanmak istenmeyen bir gerçeğin simgesidir ve onun çıplak ayakları bugün çocuklara karşı işlenmiş bir suçun yarattığı utancın üzerinde koşuyor. Heidi çıplak ayaklıydı; çünkü çıplak ayaklar, erkek ya da kız bütün “köle çocukları” diğer çocuklardan ayıran keskin uçurumun simgesiydi.
(Evrensel Kültür Dergisi'nden alınmıştır.)

18 yorum:

  1. İnce bir detaya büyük bir anlam yüklemek.. Gerçek bir kurgu gücü sağlamış yazar.

    YanıtlaSil
  2. Hiç dikkatimi çekmemişti, ilginçmiş. Amerika'daki, Osmanlı'daki, Afrika'daki köleleri biliyordum ama İsviçre'de kölelik olduğunu bilmiyordum. Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef tüm dünyada var.Küçücük bedenlere ağır yükler yükleniyor ve beni bunlar ağır etkiliyor:(

      Sil
  3. Heidi'nin çıplak ayaklarından böyle bir mesaj çıkacağını hiç tahmin etmezdim. Doğayı hissetmek için sanıyordum :(
    teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İki yıl önce okumuştum bu yazıyı bende hiç dikkat etmemiştim o güne kadar ama ne zaman tv de görsem içim cız ediyor:(

      Sil
  4. Artık Heidi'yi görünce aklıma hep gelecek. Acı; ama keşke önceden bilseydim dedirtiyor aynı zamanda.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benimde gördüğüm an aklıma geliyor. Teşekkürler ilgin ve hassasiyetin için.

      Sil
  5. Avrupa gelince aklıma sınıf ayrımı ,kölelik geliyor.Normal bir historical romance kitaplarını okurken bile bunu fark edersiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsan hakları deyip en çok insan haklarını sömüren ülkeler avrupada maalesef.

      Sil
  6. Bu yazıyı daha önce okumuştum. Hatta video şeklinde yapmışlardı. Gerçek fotoğraflarda görünüyordu, ne kadar doğrudur bilemiyorum. Çünkü netde okadar sahte şeyler dolaşıyor ki.
    İslamdaki köleliği eleştirip dururlar. Halbuki islamdan önce kölelik vardı. Hatta köleler azad edilmek için teşvik edilmiştir. Ya da iyi muamele edilmesi de Rasulullah efendimiz tarafından tavsiye edilmiştir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İslamda kölelik mi? İslam insanı özgürleştirir. Tabi şimdi ki çoğumuzun yaşadığı islam değil Selamlar...

      Sil
    2. İslamdan önce de, islamda da kölelik vardı. Hz. Ebu Bekir efendimiz ra. pek çok müslüman olan köleyi büyük paralar vererek satın alıp azad etmiştir. Etmedikleri de olmuştur müslümanların.

      Sil
  7. Batının her zaman hatırlamak istemedikleri bir suçu bir ayıbı var zaten.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle katılıyorum... Hoşgeldiniz sayfama:)

      Sil
  8. Evet,biliyordum Heidi gerçeğini,utanç verici,üzücü bir gerçek :(

    YanıtlaSil
  9. Gerçekten etkileyici. Bu hikayeyle 13. yaş günümde kardeşimin hediye ettiği kitapla tanışmıştım. Şimdi daha da anlamlı benim için.

    YanıtlaSil
  10. Bak hiç dikkatimi çekmemişti. Fark etsem bile verilen mesajın ne olduğunu bilemezdim. Teşekkürler.

    YanıtlaSil